Buat Sahabat Seiman......

Sunday, May 1, 2011

pre obese- why?

last aku timbang masa kat sekolah mnengah, berat aku 48kg.then, masa kat matrik, plng tinggi 50kg kot.tp slalunya turun balik 48-49. bila kat kuantan campus ni, masa 2nd year dah 52.then, dgn xsemena- mena, 4th year dah 60kg. what happen! skrg kalu dikira BMI aku dah msk pre- obese!


selepas dkaji, rasanya dulu lg kuat aku melantak. siap suka beli sup brlemak dari pasar malam tepi matrik dulu. sarapan mkn, tghari,ptg, n mlm.tp yg aku perasan, aku sgt cpt lapar 2 tahun kblkngn nih.aku mkn pun sbb mmg lapar, dan aku xmkn byk pun. in addition, aku agak rajin brsenam sejak 2nd year, tp time 2 jg la berat naik mndadakpernah gak try mkn oat spnjg hari time rasa lapar,tp mnjelang mlm, masih lapar, sakit perut terasa, n akhirnya diarrhea. gitu la jadi kalu aku try ubah jenis mkanan aku.jd, akhirnya mkn nasi jg la jwbnya. .tp mcm qilah ckp, sarapa n tu penting.ia bantu tingkatkan metabolism spnjg hari.jd aku try maintain mkn sarapan.

ni info ttg knpa berat blh naik walaupun tidak tingkatkan pengambilan makanan (unexplained weight gain).
1.emotional disorders-anxiety etc
2.physical disorder-eg cancer, metabolic disorder, pulmonary hpt, DM, polycystic ovarian syndromme
3.medication related-eg ramipril, steroid
(sumber: www.stresscenter.com)

takutla pulak. lebih baik naik badan sbb makan byk kan, drpda sbb pnykit. kak aku dah la pernah ada ovarian cysts dulu. tp ms 2 dia pregnant jg, mmgla weight gai. aku ni? mg Allah pelihara kesihatan aku. aku hanya blh brsenam dgn gigih je la buat masa ni...hehe.doakn

No comments:

Post a Comment