Buat Sahabat Seiman......

Monday, May 23, 2011

Di mana Joe Jambul?

baru2 ni masa tgh tunggu bus yg amatlah lambat, tetiba keluar cerita pasal rancangan kanak2 yg aku minat tgk dulu- di mana joe jambul? bila diamati balik rancangan tu mmg berguna. penuh info.teringat lagi slot last pd rancangan tu. bebudak tu kena padankan nama negara dgn peta(menggambarkan negara2 yg joe jambul jd fugitive). hebat gile. time tu minat gak nk hafal nama2 negara dunia ni. hebat betul pengaruh rancangan tv. tapi skrg, ada ke rancangan kanak2 yg menarik n berinformasi. aku pun xtau sgt, sbb jarang tgk tv. tp rasanya xbyk yg berguna, cuma byk kartun malaysia yg dah keluar. selain upin n ipin, aku tatau pulak mana2 kartun yg cantik.kebanyakannya masih dtahap kartun luar negara yg aku tgk 15 tahun yg lalu-kaler lebih kurang n jalan cerita xmenarik. dan the worst is, banyak yg buat cerita pasal superhero, @ budak yg ada kuasa ajaib( ala2 ben 10 yg udin minat). bosan gila. menjadilah budak2 ni terjerit2 kat shopping complex bila ternampak t- shirt ben 10. ada jg rancangan budak2 yg buat kraftangan(buruk gila kraf dia time aku tgk hari tu, n mcm simple gila, sapa2 pun blh buat), ada jg rancangan yg mcm guna puppet(yg guna tangan tu), dan skali lagi, bosan gila, patutla udin pun mcm malas nak layan crita sebegitu. mula la dia berben 10.tak pun tgk ultraman (ntah spesis yg keberapa), dan akhirnya bebudak tu pergi main dan tinggallah aku dan mak aku menghabiskan tgk ultraman tu. cis!
tv mmg ada pengaruh yg besar. seingat aku la. sbb aku still ingat lagi apa yg aku tgk n impaknya pada aku.ada gak aku tgk kartun sailormoon(agak tak berguna la), tp at least aku kenal jg nama2 planet dlm dunia ni(sbb setiap sorang mewakili 1 planet). ok, tp itu bkn persoalannya. apa yg kanak2 tgk blh mmpengaruhi apa yg dia fikir. cuba bayangkan bebudak yg tgk WWF yg lawan2 tu setiap hari, agak2 apa yg dia akan fikir n buat.
apa yg blh aku buat-agak2 apa ye?

1 comment:

  1. haha! betol2..sbb sailormoon la kita boleh hafal nama2 planet..ade jugak baiknya kn :p

    ReplyDelete