Buat Sahabat Seiman......

Tuesday, January 18, 2011

Perlu ke rasa lebih hebat dr org lain?

*Post yg agak emosi(yg betul amik pengajaran, salah sila tegur)
Teringat untuk menulis bila terkenangkan bbrapa peristiwa yg brlaku pd mgu2 lepas, bulan lepas, dan tahun2 yg sebelumnya. Semuanya tersimpul pada ayat 'jgn mengaku beriman sblm diuji'. (peringatan untuk diri sendiri)
Cerita 1
Tak lama dulu, aku ditanya seorang ttg pengorbanan. Sanggupkah aku meninggalkan ibu bapa untuk berdakwah. Aku jelas dlm sirah yg Nabi dan sahabat2 sanggup meninggalkan keluarga dan kerabat demi berhijrah ke madinah demi meneruskan dakwah. Namun, aku tidak dpt menipu diri dan dlm masa yg sma mengaku yg imanku setaraf dgn generasi awal Islam, lalu aku mengakui yg susah untuk aku melepaskan ibu bapaku yg keseorangan dan sering sakit begitu saja. Pergi berdakwah dan meninggalkan bapa yg di admit ke hospital berkali2 dlm setahun? meninggalkan ibu yg untuk menghantar aku ke terminal sewaktu hujan lebat pun terpaksa menelefon saudara sana sini meminta bantuan? yg bacaan al Qurannya guna tajwid sendiri? yg masih memerlukan dakwah? Apa tu? Pada masa tu, hati aku yg jahat berkata(ayat jahat) 'jgn bercakap ttg pengorbanan jika anda(org yg bertanya) tidak pernah diuji seperti mana aku di uji'.

'Ataukah kamu mengira bahwa kamu akan msuk syurga, padahal belum dtg kepadamu(cubaan) seperti dialami kaum2 sebelum kamu.....' (al baqarah:214).
--> mmg aku xlayak.....tp masukkanlah aku dgn rahmat n kasihmu....Amin

Cerita 2
Dah lama juga aku berkawan dgn si K ni.kenal hatinya.tapi langsung tak berjaya meyakinkannya untuk menggabungkan diri dlm jamaah.alasannya--dia tak betah bercakap dpn org.Aku hanya berdoa yg Allah akan bukakan hatinya, apalagi bila dirinya not bad dlm pengetahuan Islam.Tapi aku faham keadaannya. Aku tak tau apa akn jd pada aku kalau di uji sebegitu. Hidup dlm pengasingan bertahun2 disebabkan ibunya yg sakit, hingga aku melihat dirinya amatlah hilang keyakinan.kerana itu jg, ayahnya yg mngambil peranan untuk segala2nya, dia jg dah sgt lama tak ada baju raya, dan sering mengadu mmpunyai mslh dlm handle ibunya yg sakit.Namun, alhamdulillah, aku lihat dia semakin improve.Aku pernah marah dan annoying dgn sikapnya yg even nak present depan kelas pun seolah2 kena berucap dlm persidangan PBB.masa tu tak brcakap sehari kot.Tp alhmdulillah, sperti aku kata, dia smkin baik, dan insyalah dia dpt bergaul dgn lbh baik dan berkeyakinan lpas ni, dan tidak menolak lg untuk hdup berjamaah(di tgh2 ramai org).Kesimpulan yg aku dpt dari kenal dia ialah...1.setiap org lain, ada latar belakang yg lain, jadi memaksa mereka untuk berubah dan memahami benda yg kita fahami adalah mustahil,jadi yg penting, kena cuba fahami mereka, dan guide mreka(even bertahun2 pun xpe), insyAAllah, 1 hari nanti, dia akan berubah. 2.Mengubah manusia bkn senang, apatah lg diri sendiri(aku pon teruk ;'>)

Cerita 3
Ada beberapa org yg annoyingkan aku sem lps dan sem ni sampai aku yg jahat(dlm baik) ni menyimpulkan 'annoyers are always annoying'. dlm hidup mmg tak dpt nak lari kot dr brjumpa org2 mcm ni (mungkin aku jg annoying bg sesetengah org?)tapi, seperti yg Allah dan nabi ajar--maafkan.
Pertamanya, pemaaf ni sifat Allah:
' sesungguhnya Allah maha pemaaf lagi maha pengampun'(Al -haj:60)
Nabi pon byk sebut, slh 1 nya:
Sesiapa yg menahan marah, padahal dia berkuasa menghamburkannya, maka Allah akan memenuhi hatinya dgn iman dan rasa aman damai(ketenangan) {hr Abu Daud n Ibnu Abid Dunya}
Dan org yg mcm ni slalunya suka buat assumption, contohny bila tak senyum kata sombong dan tak hormat, kata aku tak alert tnggungjwb dan suruh aku trace org2 yg sign nama2 student yg xdtg class n sound diorg, buat slh sekali dan dah kena cop brmasalah, n etc.kesimpulannya byk syak dlm diri mereka.jd kwn2, jauhkan syak org yg tak baik, trmasuklah aku yg pernah mnggelarkan mereka2 sbg annoyers(muhasabah diri).jd, troskan brsabar, brsangka baik, dan menegur dgn brhikmah (susah kot!)

No comments:

Post a Comment