Buat Sahabat Seiman......

Tuesday, January 18, 2011

Apa aku dapat bila g KL?

KL adalah rumah ke dua aku selepas Kuantan, mnakala rumah aku di Penang d tangga yg ke 3(jrg balik).Aku g sana slalunya untuk jmp adik n kak yg keja sna. Jadi, apa yg aku dpt sebenrnya bila ke sana?

1.Mengerti yg realiti hidup ni sgt susah diterima
Hidup bekerja sgt jauh dr blajar, trutamnya bila anda memilih untuk jd seorg nurse.kerja shift, dan xtentu masa buat kerja.contohnya, kalu keja pagi, shopping wktu mlm/ptg, kalu keja ptg, beli brg pagi/mlm, dn kalu keja mlm, blh either pg or ptg.tu contoh simple je, tak crita lagi bila masak, jaga anak, kmas rumah, lyn mak mertua--> sumenya kena rncng ngn baik sbb waktu cuti anda xsama ngn cuti org lain dan slalunya anda ada masa waktu org lain xde masa, dan sebaliknya.fhm kan?

2.memahami hubungan kerabat@ darah itu perlu d pelihara n memahami mreka adalah penting
Aku rasa brtnggungjwb nak tgk adik bradik aku lead their life Islamic way(biarpun aku sendiri pon xde la Islamic sgt-tp at least saling mngingati).bila duduk jauh, kita xtau apa yg brlaku pd adik2 kita, cntohnya.jd bila pergi dan alami sndiri, bru la kita dpt fahami apa yg sdg brlaku dlm diri mreka dan bagi nsihat srba sikit kalu mreka mnyimpang.contohny, bila tinggal kat rumah kak aku yg byk anak, tahulah aku yg dia sgt2 sibuk dan sgt2 tabah jadi bila dia jatuh sakit tu mngertilah aku yg dia stress sebenarnya, lantas bolehla aku menelefonnya selalu dan bg cdgn2 Islamic yg boleh bantu dia, betul x?

3.Mengingatkan aku yg kak aku adalh org yg sgt baik
Kakak ku yg atas sgt rpat ngn aku, tp sejak kawen n ada anak, of cos agak renggang,ssh reply msj n angkat telefon.tapi bru ni, masa kitorg kuar KL beli brg, dia, seperti dulu, pegang tangan aku almost sepanjang kami berjalan. seolah2 aku adik kecil yg umurnya 10 tahun (dah 25 kot!).masa tu rasa nak nangis kot, tapi tahan je(control macho).dia pulak tak lepaskan tangan aku walaupun tmpat tu sesak(takut aku hilang ke).amalan mmberi dia jg masih xhilang, dmana dia akan prepare duit pecah dlm dompet, so bila lalu kat org yg minta sdekah, dia akan bagi dgn cepat.aku yg prnah hafal Quran ni terus terasa malu secara tiba2 lantas terdiam sejenak.

4.Menyelusuri hakikat manusia zaman sekarang dan keperluan kpd cara dakwah yg betul
KL...a never slept city(betul ke ayat ni?)Org2 nya pon pelik2.jd 1 keistimewaannya yg aku suka ialah bila aku brgaya pelik org xkan ckp aku pelik sbb semua org pon mcm tu(fhm ke?)tp yg sedih tu bila tgk kebejatan sosialnya la.Byk nmpak wanita merokok(indicator hilangnya malu), siap pernah aku tgk (tertengok) org kissing dlm komuter, warga asing yg melambak dan buat mcm negara sendiri, dinding bangunan yg tertera prkataan2 lucah,mnyanyi dgn kuat walau suara xsedap dlm komuter, pasangan lesbian yg selamba lalu 10 kali depan aku dgn gaya yg annoying pd 14 February, bdk perempuan melayu yg perasan cantik dan bergaya gedik, pondan yg rilek je brjalan tgh kota, dll. jadi, timbul persoalan...mampukah aku mngubahnya?lalu terngiang iklan yg berbunyi...'anda mampu mngubahnya'. nak mengubah ssuatu kn mula dari diri, then org keliling.cara pon kena betul, tak leh semberono je atau agak2.ni aku rasa u all readers lbh tahu, jd aku yg tak brapa tahu ni tak nak ulas.

So, kesimpulannya, bnyakkan travel(kalau cukup duit la), sbb kita mmg blh blajar byk benda dan mengerti kenapa stengah org lebih senang jd jahat brbanding jdi baik:)

No comments:

Post a Comment