Buat Sahabat Seiman......

Monday, April 25, 2011

My definition of a good patient

(teringin menulis dlm BI stlah melihat blog siah yg mantap BI nya, tp sbb aku xsemantap dia,jdi kena la cmpur BM)


So, what is the definition of a good patient? sblm mnjwab,nak cite sikit.Pada posting yg lalu, aku brjumpa seorg pt(makcik, 55 tahun kot) yg aku sifatkan sbg pelik dan tidak mnghormati org(aku xmention nma, xpe kan cerita?) Pt ni pada hari 1st bragging yg dia lebih tahu mmbuat bbrapa benda yg student nurse xpandai buat. contohnya:ayat dia lbh kurang begini la...'kalau mkcik tak bagitahu kamu, kamu xtahu nak buat ni(refering to her ability to detach ecg and defibrillator patch each time going to the toilet).dia jg ada mngeluarkan statement yg sgt xbetul, lbh kurang begini-'makcik tgk mastura dan **** (sorg lg kwn aku) ni tak brcampur dgn staff nurse lain. kalau student dulu mkcik tgk bagus je. banyak tanya.(refering to a condition when my clinical instructor come and we stand in front of her room for quite a long time, thus she only 'see us like standing there and doing nothing'.what is more surprise, it is our first day there, and she claimed that i'm not good!). aku pantang org ckp aku tak reti buat itu ini when in fact i'm doing my best in that area. kalau aku pegi posting lenggang blh le nak bg statement gitu. ni setiap kali aku gi wad, aku study tau! in the ward, i'll do my best dan tetiba aku jadi ramah tamah ngn nurses juz dgn niat untuk belajar eventhough aku ni jenis xbyk mulut. bertambah geram bila mkcik ni tahu kakak dan abg ipar aku ada kat kelantan, and then dia tanya aku pergi x lg ke rmh diorg.aku mmg xpegi lg pun. then dia keluar statement-'makcik tak suka la dgn org yg tak mementingkan adik beradik ni'. (merefer kpd kak aku yg xbw aku ke rumahnya)what's that! tetiba label org mcm tu juz with a single event. aku consider kakak aku xbw g rumah dia sbb dia mmg busy,dan aku tak kisah pun kalu dia xde masa nak amik aku.siapa mkcik tu untuk mengata kakak aku mcm tu. satu lagi benda yg pelik, dia ckp aku ada iras ngan sorang kawan dia.nama dia pun sama ngn atuk aku,tapi katanya kawan dia tu ada isteri dua.aku kata atuk aku sorg je isteri.nenek aku tu je. then dia nak pertahan jugak, dia kata lbh kurang begini-'kita tak tahukan...mgkin atuk awak kawin dua, tp tak bagitahu'.ish!!! annoying tak.makcik oh makcik.




pernah juga jmpa pt yg menuduh aku jatuhkan dia walhal aku tak ade pun masa dia jatuh. then demand mcm2.makcik jugak tu.(makcik2 semua kekurangan kasih syg ke smp menagih perhatian dgn cara begitu?)then makcik tu threat nak ckp kat doctor yg aku jatuhkan dia.kan pelik tu. adoi. tp akhirnya dia minta maaf ngn aku.oh makcik, moga kau mndapat hidayah.hehe




ada sorg makcik ni.pada hari aku jg, dia brbau sgt xsedap(dia xleh bergerak, dan dpt infection dripada peritoneal dylisis rasanya).lalu aku offer la nak lap sikit badan dia.tapi dia menolak ngn lembut, mentioning that her husband will come and clean her. but i still insisting to clean her, because she talk with me in a calm and kind voice. aku rasa kesian kat dia kotor dan berbau.tp dia menolak jugak.ok la.tp bbrapa jam lepas tu dia collapse.tros tak sedar dan di intubate. husband dia dihubungi.(husband dia tinggal jauh jg,jd lama2 skali bru dtg.dan pada hari husband dia plan nak dtg, dia collapse). dan tepat masa makcik tu mnghembuskan nafasnya, husband dia bw dgn beg baju dan brg2 dia.....tp masa tu,hanya ucapan syahadah yg mampu dibisikkan ke telinga isterinya.tu la 1st time aku menangis sbb patient meninggal.melihatkan kasih syg pasangan ni, aku rasa terharu sgt. slalunya patient demand mcm2, tp mkcik tu tak, n still nak husband dia mandikan.dan pakcik tu dah tua,dtg dgn beg baju dan brg2 sedangkan nyawa isterinya dah nak ditarik,mmg sayu.(rasa nk nangis pulak tetiba).




teori nursing orem ialah ttg self care.ia berkisar ttg 'pt wish to care for themselves', dan pt boleh sembuh dgn lbh cepat dan holistik jika dia dibenarkan menjaga keperluan dirinya berdasarkan keupayaanny'. teori ni ada kaitan ngn ajaran mak aku.masa kecik2, mak mmg xmanjakan sgt,kalau demam mmg tak ada can(peluang) nak berehat2.kena buat keja jugak.teringat lagi aku masa sekolah rendah.rasanya aku dpt mumps.sakit sgt kat bhgian telinga ke bawah.tapi surprisingly aku tak ckp kat sapa2 pun.tahan je.gi sekolah mcm biasa.kebetulan masa tu sepupu aku pun tgh bengkak cantik.mcm2 rawatan di beri.aku hanya menahan,challenging myself(gilakah aku?).jadi brbalik kpd teori ni, pt kena jg dirinya, diberi kuasa untuk jg diri, tapi mngikut kemampuan diriny.pernah baca di fb cerita sorg mom yg svd, blh brgerak,suaminya marah nurse sbb tak tukar padnya.biar betul pad sendiri org ln kena tukar.kan blh bergerak!tak de komplikasi lain pulak tu.dah bbrapa hari beranak.sila la brgerak.kang nanti constipation ke, DVT ke, jgn salah kan nurse k.jd self-care sgt penting.xleh manja2 bila hadapi penyakit.mental dan fizikal kena kuat.asalkan terdaya, buat je la.kalu mmg dah xlarat,x ada mslah untuk minta tlg org.




teringat lagi time mak aku hysterectomy dulu.masa tu aku sekolah rendah.mak aku duduk hospital sorg2 je.lepas bedah pun sorg2 jg.tapi dia pandai bw diri.xsusahkan nurse2 kat situ.xbyk kerenah.mgkin sbb dia pernah hidup susah dan sikap mak aku yg xsuka susahkn org(rasanya ramai je org yg yg prnah hidup ssh,tp nape bila admit ke wad jd mengada2???).masa tu aku ingat lagi.ayah aku tak ada kereta.jd, setiap hari dia bawa seorg je anak untuk melawat.aku anak yg dpt giliran sehari sblm mak dibedah.masa tu tak faham sgt lg.tp mak nmpak takut,siap pesan suruh aku jaga famili(aku?).tapi mak simpan perasaan dia, even kat ayah pun dia tak zahirkan perasaan takut tu.dia simpan je. tabah je kan?kalau aku, mesti dah tertekan, sbb tak boleh kongsi masalah dgn org lain.sedihnya bila nobody by my side.jadi skrg,aku akan berusaha mendengar semua luahan mak.byk sgt yg dia trpaksa tempuhi berseorngan.




berbalik kpd persoalan diatas, a good patient can be defined as patient who know his right, know why he is was admitted to the ward, consider health care provider difficulties, adhere to treatment, and understand that that are so many imperfection in health care service(rujuk nota health management).






1 comment: