Buat Sahabat Seiman......

Friday, May 21, 2010

Cinta Si Wanita Bertudung Labuh


Aku tujukan perbicaraan ini kpd sesiapa yg bertudung labuh (samala dgn yg bertudung besar dan sewaktu dgnnya)


Beberapa waktu dulu, seorng sahabat aku yg brtudung labuh mengadu perihal hubungannya dgn bakal suaminya.Menurutnya, pada awal ikatan janji kedua-2 pihak dimeterai, hubungannya trjaga dgn baik, tp lama kelamaan si dia mula memanggilnya dgn panggilan 'sayang'...dia juga mengakui yg kekadng dia 'agak' melayan si dia ...kerap bermesej untuk perkara2 sprti 'dah makan ke?' etc. At the end, dia rasa berdosa dan bermuhasabah diri dan berjanji untuk mghentikan tabiat i2, juga menasihati si dia...dia melarang lelaki trsebut untuk slalu brmesej dgn nya...tapi nampaknya si dia x dpt terima keputusan i2 dan ttp truskan dgn tabiat i2...one of the important things yg sahabat aku ni mention ialah dia kecewa dgn lelaki trsebut yg merupakan pelajar bidang agama di slh sebuah negara islam.sblm mengikat janji,shbt aku pernah brcerita ttg betapa baikny lelaki ni-fhm agama, pandai brbhasa arab,etc...jadi nmpakny dia benar2 dah berubah stlh diuji dgn seorg wanita.....Shbt aku pula akhirnya larut kembali dgn tabiat sperti sblmnya dan nmpaknya susah utk mghentikannya.....


Kisah sprti ni bkn pertama kali aku dengar...banyak je wanita brtudung labuh yg sering larut dgn cinta tanpa ikatan ni...aku bkn nak salahkan tudung yg diorg pakai, tapi memakai tudung ni ada sangkut paut ngan iman...bila seseorg decide utk meneruskan memakai tdng labuh,maksudny dia percaya yg tudung selabuh i2 lah yg dpt memelihara dirinya...yg brtudung pendek lak(menutup dada) pula prcaya yg tudung seperti i2 sudah cukup memagar dirinya...tapi antara 2 jenis pemakaian di ats, org brtudung labuh lbh di relate kpd pematuhan agama dan kehendak untuk menjaga diri dr maksiat, jadi bila seorg brtudung labuh mnjalankan tabiat yg tidak sepatutnya dgn seorg lelaki ajnabi, nmpaknya brtudung labuh adalah sekadar untuk menutup aurat...bukannya untuk mnjaga iman..........wallahua'lam


Aku bukanlah arif dlm mmbicarakan hal ini, ttp inilah hakikat sbnarnya...aku kecewa....sgt kcwa dgn kwn2 seperjuangan yg melaungkan dakwah fardiah dan negara Islam.....brtudung panjangnya hampir ke lutut...ada yg brpurdah....tapi tiba2 trjumpa mesej2 di handset dgn lelaki ajnabi seolah2 mereka adalh suami isteri........


Apa yg aku bawakan bukanlah ciptaan semata2, ttpi adalh realiti yg menyakitkan....ada yg mengadu terus ttg perlakuan mereka(bagus jg la golongan ni-at least nak cari pyelesaian-biasala manusia mmg slalu diuji dan buat silap), ada jg yg buat scara diam2(tp kantoi ats kelalaian sendiri- yg ni lg la aku geram).


Jadi kesimpulannya, apa yg kita buat dlm hidup ni sbnrnya relate ngn iman...jika tahu benda 2 salah, muhasabah, cari nasihat dan bertabahlah dlm perubahan dan akhirny istiqamahlah... Tapi kalau menganggap perkara ini remeh dan terus larut dlm cinta tanpa batasan sprti ini...ingatlah amaran bahawa setiap zarah akan dinilai......


Akhir kalam...aku tujukan lirik di bwh untuk shbt2 brtudung labuh/besar/pejuang2 yg menjalin hubungan yg tak sepatutnya dgn insan bergelar lelaki ajnabi.......

Sebenarnya

Satu detik lalu
Dua hati terbang tinggi
Lihat Indahnya dunia
Membuat hati terbawa
Dan bawa ku kesana
Dunia fatamorgana

Terbang-terbang jauh oleh rasa
dan ku terbawa trbang tinggi oleh suasana

Dari sudut mata
Jantung hati mulai terjga
Berbisik d tlnga
Cuba ingat semua
Dan bangunkanlah aku
Dari mimpi2ku
Sesak aku di sudut maya
Dan tersingkir dari dunia nyata

-Dan bangunkanlah aku
Dari mimpi indahku
Kerana anganku brlari
Dari rasa yg harus ku batasi

-Dan Kau menawarkan rasa cinta dlm hati
Ku tak tahu harus bagaimana untuk raba mimpi atau nyata dan bedakan rasa dan suasana dlm rangka syg atau cinta yg sebenarnya

-Dan bangunkanlah aku
Dari buta mataku
Jgn pernah lepaskan aku
Untuk tnggelam di dlm mimpiku

No comments:

Post a Comment